تاریخچه مبل در مصر باستان

تاریخچه مبل در مصر باستان

شاید تا به حالا تصاویری از صندلی های طلاکوب فراعنه ی مصر را از دیده باشید، پس قطعا این نکته را خواهید دانست که صنعت مبلمان در زمان مصر باستان وجود داشته است و حداقل طبقه ی اشرافی آن دوران از مبل استفاده می کردند.

برای این که بخواهیم وارد بحث تاریخچه مبل در مصر باستان شویم بهتر است پیش از این یک نگاه اجمالی به مقاله تاریخچه مبلمان در دوران دیرینه سنگی و نوسنگی داشته باشیم البته پیشنهاد ما به شما این است که قبل از ادامه حتما مقاله تاریخچه مبلمان در دوران دیرینه سنگی و نوسنگی مطالعه کنید.

گالری مبل سید کاشان یکی از بهترین گالری های مبلمان در سراسر ایران است، گالری مبل سید به عنوان یک تولیدکننده انواع مبلمان و سرویس خواب در ایران جهت به وجود آوردن شرایط بهتر برای خرید مبلمان این امکان را برای هموطنان عزیز فراهم آورده که بتوانند با خرید اقساطی مبل و سرویس خواب بدون ضامن از بهترین مبلمان با بهترین قیمت ها استفاده نمایند.

در مقاله تاریخچه مبل در دوران دیرینه سنگی این نکته گفته شد که انسان در اواخر دوران پارینه سنگی بود که انسان ها به پرستش الهه ها روی آورند و الهه های خود را بنابر ذهنیت خستگی پذیر بودن بر روی صندلی هایی نشان می دادند و این صندلی ها و یا به اصطلاح مبل ها علاوه بر نشان قدرت و بزرگی بوده است بلکه برای آسایش آن ها طراحی می شده است و پس از آن انسان های دوره ی نوسنگی حیوانات رو سعی در اهلی کردن داشتن و شروع به کشاورزی و دامپروری کردن.

 

تاریخچه مبل در مصر باستان

نکات گفته شده را پس ذهن خود داشته باشید تا به موقع خودش از آن ها استفاده کنیم. قبل از این که وارد مبحث اصلی یعنی تاریخچه مبل در مصر باستان شویم بیاید تا اول با این دوره یک آشنایی بسیار کوتاه داشته باشیم.

مصر باستان:

تمدن مصر باستان به تمدنی متشکل از ده ها سلسله ی پادشاهی که شروع آن از سال 3100 پیش از میلاد تا سال 525 پیش از میلاد مسیح باز می گردد و تمدن مصر باستان با سقوط آخرین دودمان فراعنه توسط کمبوجیه پادشاه دومین پادشاه هخامنشیان به اتمام رسید و بعد از آن را دوران مصر کلاسیک می دانیم.

تمدن مصر باستان دوره مابین تمدن مصر پیش از تاریخ و دوران مصر کلاسیک قرار دارد. این دوران خود به سه دوران پادشاهی کهن، پادشاهی میانی و پادشاهی نوین دسته بندی می شود.

در باستان شناسی دوران مصر باستان دوران پادشاهی کهن، اوج قدرت و شکوفایی در تمدن مصر باستان محسوب می شود، دوران پادشاهی کهن را عصر رونق و شکوفایی مصر بوده است. یکی از ویژگی های دوران پادشاهی کهن این بوده است که فرعون ها خود را جانشین خدای بزرگ مردم مصر یعنی رع می دانستند و همچنین خود فرعون هم یک خدا محسوب می شد. در این سلسله فراعنه شروع به ساخت اهرام مختلف که در واقع آرامگاه هایی برای خود کردند تا در سفر به غرب (دنیای مردگان مصر باستان) محل باشکوهی برای مقام خدایی خود داشته باشند.

تاریخچه مبل در مصر باستان

 

با پایان دوران پادشاهی کهن و همزمان با قدرت گرفتن کاهن های آن دوران فراعنه از قدرت خدایی آن کاسته شد ولی هنوز فراعنه بالاترین قدرت را داشتند و سپس با گذشت زمان زیادی یعنی در اواخر دوران مصر باستان دوباره فراعنه به مقام خدایی و نیمه خدایی رسیدند.

در این دوران مصریان معتقد به این بودن که پس از مرگ فرد مرده دوباره زنده خواهد شد به همین خاطر شروع به مومیایی کردن مردگان خود کردند.

همان طور که گفتیم خدایان نیاز به استراحت دارند پس علاوه بر خدایان، فراعنه نیز بر صندلی می نشستند. به همین خاطر حتی برای سفر به دنیای بعد از مرگ وسایل استراحتی نظیر مبلمان و تخت خواب و دیگر وسایل آسایش را برای مرده فراهم می کردند.

تاریخچه مبل در مصر باستان

خب الان که با آن دوران آشنایی نسبتا خوبی پیدا کردید بهتر است بریم اصل مطلب که مبلمان در آن دوران چگونه بوده است.

جنس مبل در مصر باستان

در دوران مصر باستان تولیدکنندگان مبلمان، مبل های خود را از جنس های مختلفی استفاده می کردند یکی از مواردی که در تولید مبلمان استفاده می شده است، فلزات با ارزشی نظیر طلا و نقره بوده است. همچنین عاج فیل، مروارید و فلز برنج چند تا از مواردی بوده است که مردم مصر باستان برای تولید مبل در دوران خود استفاده می کردند. در آخر ما می توانیم مواد دیگری چون لاک الکل و سنگ های نیمه قیمتی و … را در مبلمان مربوط به آن دوران مشاهده کرد.

تاریخچه مبل در مصر باستان

مهم ترین نکته ی مبلمان مصر باستان استفاده از چوب هایی در تولید مبل بوده است که مربوط به ارزش مبل و  فرد استفاده کردند به طور مثال می توانیم از چوب هایی چون چوب درختانی چون درخت انجیر، بلوط، زیتون و … نام ببریم. بعضی از چوب هایی که برای تولید مبل ها استفاده می شده است جزو چوب هایی بوده است که در مصر وجود نداشته است و این چوب ها از خارج از مصر باستان و کشور های همسایه مصر وارد می شده است؛ به خاطر هزینه های واردات این چوب ها گران محسوب می شده است و به خاطر هزبنه ی بالای ساخت مبل از این چوب ها معمولا خانواده سلطنتی و اشراف امکان تهیه و استفاده آن را داشته اند.

شکل ظاهری مبل های دوران مصر باستان بیشتر بر گرفته شده از پاهای حیوانات بوده است که به مبل شکوه درخور فرد استفاده کننده می داده است.

تاریخچه مبل در مصر باستان

نمونه های شاخص مبل در مصر باستان:

یکی از نمونه های شاخص در مورد تاریخچه مبلمان در مصر باستان که می توان از آن ها برای مدرک حرف های گفته شده تصاویر تشییع جنازه ها در مقبره ها اشاره کرد. در این تصاویر ما اعضای خانواده متوفی را بر روی یک نیمکت با پشتی کوتاه و پایه هایی شبیه پای شیر نشسته اند و بر روی میز کوتاه انواع قربانی ها و سبزیجات قرار دارد.

یکی از مواردی که ما مربوط به آن دوران می توان در موزه ی قاهره مشاهده می کنیم تخت توت آنخ آمون است که بسیار جذاب و خارق العاده به نظر می رسد؛ قدمت این تخت بسیار زیاد است و مربوط به سال 1325 قبل از میلاد است. در صندلی که مربوط به توت آنخ آمون است ما استفاده از مواردی چون طلا و نقره و دیگر موارد نیمه قیمتی مشاهده می کنیم، شکل ظاهری این مبل دارای پایه هایی به شکل پنجه و سر شیر و در قسمت دسته های این مبل ما دو بال مشاهده می کنیم که احتمال دارد که نشان دهنده یک شیردال و یال شکوه فرعون به خاطر حضور پنجه شیر و بال ها برای نشان از خدا بودن توت آنخ آمون بوده است.

تاریخچه مبل در مصر باستان

یکی دیگر از مواردی که در مقبره این فرعون پیدا شده است یک صندلی تاشو با طراحی جالب است. ویژگی اصلی این صندلی این است که پشتی آن قابل تغییر شکل می باشد و با عمل تغییر شکل به یک چهارپایه تبدیل می شود؛ در طرح این صندلی تاشو از نقوشی شبیه به پلنگ و سر اردک استفاده شده است.

 

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.